A művészi mélynyomás története
A művészi mélynyomás technikái olyan grafikai eljárások, melyeknél a festék a nyomóforma (dúc) mélyedéseiből kerül át a papírra. Ezeket az eljárásokat egytől-egyig európai műhelyekben fedezték fel, és a távol-keleti országokban (Japán, Kína) csak a XVIII. század végén, valószínűleg portugál hittérítők, és holland kereskedők közvetítésével került át.
A mélynyomásra jellemző, hogy a papír felületén enyhén kidomborodva ül a festék, és hogy a kazetták - azaz a nyomóforma ferdén megmunkált peremei - a nyomtatás során belenyomódnak a papírba, és ezáltal a kép körül jól látható plasztikus keret képződik.
Megmunkálás szempontja szerint két külön csoportba oszthatjuk a mélynyomás technikáit:
1. mechanikus eljárások (fémmetszetek)
Rajzunkat saját kezünk munkájával érjük el.
réz- és acélmetszetek, hidegtű, borzolás (mezzotinto), ritkább eljárás a pontozásos metszet, krétamodorú metszet, sajtolt vagy poncolt metszetek
2. maratott eljárások
Rajzunkat savak marófolyadékok használatával érjük el.
karcok, akvatinta, lágyalap, repesztés a klasszikus eljárások.
Ide tartozik még: foltmaratás, krétamodorú karcok, törékeny alapon készített karcok, lavírozott technikák, heliogravür.
Történeti áttekintés:
GIORGIO VASARI (1511-1574) 1550-ben kiadott híressé vált könyvéből (A legkiválóbb festők, és építészek élete) tudjuk, hogy egy firenzei aranyműves, és nielloművész - TOM MASSO FINIQUERRA (1426-1464) - már 1450 körül sokszorosított képeket metszett fémlapokról.
A niello technika egyes tárgyai
Albrecht Dürer (1471-1528)
Albrecht Dürer: Ádám és Éva
Albrecht Dürer: A lovag
A németalföldi grafika virágkora LUCA VAN LEYDEN (1494-1533) munkásságával vette kezdetét. Leyden legkorábbi rézmetszetei 1508-ból származnak, és mintegy 170 metszetet készített rövid élete alatt. Művészetére Dürer és Raimondi művei voltak hatással, azonban lapjain már korán megmutatkoztak a hagyományos megoldásokkal szemben álló, független törekvések is. Kompozíciói többnyire életképek, gazdag táji környezetbe helyezett bibliai jelenetek. A részletek kidolgozásában, a vonalak nagyfokú differenciáltságával, festői tónusfokozatok alkalmazásával Leyden igen kifinomult technikai színvonalat képviselt. Id. PIETER GRUEGHEL (1525-1569) elsősorban a tájképek mestere volt, műveit a természet alapján rajzolt vázlatainak felhasználásával készítette.
A XVIII. és XIX. századot a műmásolás, a könyvillusztrációk, képtármetszetek, közhasznú ismereteket terjesztő nyomatok készítése jellemezte, a művészegyéniségek eltűntek, az új sokszorosítási eljárások (litográfia, fotó) a rézmetszetet kiszorították a nyomdából.
A technika nehézsége miatt századunk grafikusai közül is csak nagyon kevesen keresték (keresik) a művészi kifejezés sajátos formáját a rézmetszetben. Napjainkban főleg bankjegyek, bélyegek, értékpapírok nyomtatásához használják ezt a technikát.
Forrás: Magyar Nemzeti Múzeum Történelmi Képcsarnoka
Légrády Sándor bélyege, Budavár sorozat
Forrás: wikipédia
A mélynyomásos technika történetének forrása: Sárközi Róbert: A grafikai technikák című könyv állt segítségemre.